Wdrożenie ustawy o ochronie sygnalistów

25 września 2024 roku wchodzą w życie przepisy Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów, która implementuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 roku w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, czyli tzw. dyrektywy o sygnalistach lub dyrektywy o ochronie sygnalistów. Zgodnie ze wskazanymi uregulowaniami, do wdrożenia odpowiednich działań, zobowiązane są także spółki z grupy CareWork.

Cel i zakres przepisów o ochronie sygnalistów

Celem wskazanych powyżej przepisów jest ochrona osób zgłaszających naruszenie prawa, niezależnie od podstawy i formy świadczenia pracy lub pełnienia służby. Do wdrożenia odpowiednich procedur ochronnych zobowiązani są między innymi przedsiębiorcy zatrudniający 50 lub więcej pracowników, a więc także spółki z grupy CareWork.

 

Sygnalistą określana jest osoba zgłaszająca nieprawidłowości w związku z zatrudnieniem, która działa w dobrej wierze i we wspólnym interesie, a nie dla własnych korzyści. Sygnalista, który doświadczy działań odwetowych (takich jak np. mobbing), będzie mógł wystąpić o zadośćuczynienie lub odszkodowanie. Instytucją odpowiedzialną za udzielanie wsparcia sygnalistom będzie Rzecznik Praw Obywatelskich.

Rola pracodawców i wybór reprezentacji pracowników

Po wejściu w życie ustawy pracodawca będzie miał obowiązek opracowania procedury zgłoszeń wewnętrznych określających zasady przyjmowania takich zgłoszeń. Będzie musiał także stworzyć kanały ich przyjmowania.

 

W związku z powyższym spółki grupy CareWork – celem wyłonienia reprezentacji pracowników i zleceniobiorców uprawnionych do przeprowadzenia konsultacji procedury zgłoszeń wewnętrznych – przyjęły i ogłaszają regulaminy, których pełna treść dostępna jest poniżej:

Przedstawiciele pracowników i zleceniobiorców uprawnieni będą do zaopiniowania procedury zgłaszania naruszeń – zgłoszenie swojej kandydatury możliwe jest do dnia 21 sierpnia 2024 roku.

 

Serdecznie zapraszamy!