Etapy rekrutacji

Gewerbe

W kilku prostych krokach

Opieka na Gewerbe w trzech (lub czterech) prostych krokach

Jeśli zajmujesz się domową opieką nad osobami starszymi w Niemczech i chcesz wykonywać ten zawód na własny rachunek i na niemieckich warunkach, przed Tobą konieczność wykonania minimum trzech prostych kroków.

Zameldowanie w Niemczech

1. Zameldowanie w Niemczech

Najczęściej podkreślaną korzyścią dla opiekunek i opiekunów osób starszych jest preferencyjny w stosunku do polskiego system podatkowy (w tym przede wszystkim wysoki próg przychodów zwolniony z opodatkowania). Może z niego skorzystać każdy, kto podlega pod nieograniczony obowiązek podatkowy (unbeschränkte Steuerpflicht) w Niemczech, aby osiągnąć ten status należy m.in. mieć w Niemczech zameldowanie.

Zameldowanie powinno mieć miejsce nie później niż 14 dni od faktycznego podjęcia czynności zarobkowych i co do zasady trzeba zrobić to osobiście. Opiekunowie meldują się z urzędzie meldunkowym (Meldebehörde), czyli zwykle urzędzie miasta lub gminy, poprzez złożenie odpowiedniego formularza (Anmeldung bei Meldebehörde).

Wraz z wypełnionym formularzem trzeba mieć ze sobą kilka dokumentów, m.in. zgodę właściciela mieszkania na zameldowanie (Wohnungsgeberbestätigung), a także:

Zameldowanie w Niemczech jest bezpłatne. Podczas wizyty w urzędzie od ręki dostaniesz pisemne poświadczenie meldunku, które będzie Ci potrzebne do założenia Gewerbe.

Dokumenty potrzebne do rejestracji

Z nami zameldowanie w Niemczech to nie problem. Na zlecenie naszego klienta przeprowadzimy Cię przez cały proces krok po kroku.

Zgłoszenie Gewerbe w Niemczech

2. Zgłoszenie Gewerbe w Niemczech

Kiedy mamy już zameldowanie w Niemczech, nadchodzi czas na zarejestrowanie swojej działalności gospodarczej, jest to konieczne, ale inaczej niż w Polsce, nie musimy robić tego zanim faktycznie podejmiemy pracę. U naszych zachodnich sąsiadów możemy bowiem najpierw rozpocząć działalność gospodarczą, a we właściwym urzędzie zgłosić to już po fakcie. Termin do zgłoszenia Gewerbe to 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności, ale nie zwlekajmy to ostatniej chwili, żeby nie narazić się na nieprzyjemności.

Gewerbe zgłasza się w odpowiednim urzędzie, właściwym dla siedziby prowadzonej działalności (Betriebstätte, Sitz), czyli w naszym przypadku dla miejsca zameldowania. Urząd, do którego musimy się udać, to jednostka urzędu gminy lub organ Izby Przemysłowo-Handlowej, tzw. Gewerbeamt. Aby zgłosić Gewerbe potrzebujemy co najmniej dwóch dokumentów:

Dla opiekunek i opiekunów osób starszych z Polski, chcących pracować w Niemczech na własny rachunek, jedną z bardzo ważnych części formularza podjęcia Gewerbe jest właściwe określenie przedmiotu działalności gospodarczej, czyli krótkie opisanie, czym będziemy się zajmować.

Po prawidłowym zgłoszeniu prowadzenia Gewerbe, obsługujący nas urzędnik odda nam nasz wypełniony formularz, na którym znajdzie się pieczątka urzędu. Tak opieczętowany dokument pełni w Niemczech rolę potwierdzenia prowadzenia działalności gospodarczej i warto dobrze go pilnować.

Jeśli uważasz, że zgłoszenie Gewerbe jest dla Ciebie zbyt trudne, nie masz na to czasu lub obawiasz się, że nie znasz języka niemieckiego wystarczająco dobrze – nic straconego! W Niemczech formalności przy podjęciu działalności gospodarczej można dokonać przez pełnomocnika. Jeśli zdecydujesz się na współpracę z nami, nasz partner, profesjonalne biuro księgowo-administracyjne załatwi dla Ciebie wszystkie sprawy urzędowe.

 

Praca na polskach warunkach umowa zlecenie

Obawiasz się formalności związanych ze zgłoszeniem Gewerbe?Zgłoś się do nas – załatwimy to za Ciebie.

Nadanie nr podatkowego

3. Nadanie niemieckiego numeru podatkowego

Jeśli pracujemy na niemieckich warunkach, w tym prowadzimy własną Gewerbe, powinniśmy posiadać niemiecki numer podatkowy (Steuernummer). Aby go otrzymać, nie musimy jednak składać żadnej prośby czy podania – po zgłoszeniu Gewerbe w urzędzie to on powiadomi odpowiedni terytorialnie urząd skarbowych (Finanzamt), że pojawił się nowy podmiot gospodarczy. Wówczas urząd skarbowy prześle na nasz adres zameldowania formularz nadania numeru podatkowego, czyli Fragebogen zur steuerlichen Erfassung.

Formularz ten należy bardzo dokładnie i uważnie wypełnić, a najlepiej zostawić to specjalistom z biura rachunkowego, gdyż w przeciwnym razie może okazać się, że płacimy nie takie podatki, jakie mieliśmy zamiar płacić. Po wypełnieniu, formularz odsyłamy do urzędu skarbowego i spokojnie czekamy na decyzję o nadaniu numeru podatkowego, która zostanie do nas wysłana pocztą. Urzędy nie zawsze spieszą się z zakończeniem tej procedury – czasem trwa ona dwa tygodnie, innym razem dostaniemy numer podatkowy dopiero wtedy, kiedy złożymy pierwsze roczne zeznanie podatkowe. O ile skrupulatnie zrealizowaliśmy nasz obowiązek wypełnienia i odesłania formularza, nie należy się tym martwić.

Co ważne, czas oczekiwania na numer podatkowy nie jest okresem, w którym nie możemy prowadzić swojej działalności, a przede wszystkim wystawiać klientom rachunków. Możemy robić to całkiem swobodnie. Wystarczy na dokumentach czy rachunkach podawać nasz inny numer identyfikacyjny, czyli Steuer-ID (Persönliche Identifikationsnummer Steuer - Identifikationsnummer, - Identifikationsnummer). Jest to unikalny numer, który można porównać z polskich PESEL-em, nadawany każdej osobie mieszkającej w Niemczech. Jeśli wykonałeś dwa poprzednie kroki konieczne do pracy na Gewerbe (tj. zameldowanie i zarejestrowanie działalności) już powinieneś znać swój Steuer-ID. Jest on bowiem nadawany automatycznie i wysyłany pocztą na adres zameldowania. Zwykle trwa to od dwóch do pięciu tygodni.

Nadanie niemieckiego numeru podatkowego

Nie lubisz kontaktów z urzędami skarbowymi? Zdaj się na nas!Współpracujemy z biurem rachunkowym, które kompleksowo załatwi dla Ciebie formalności.

Bank w Niemczech

4. Konto w niemieckim banku

Ostatni krok do własnej Gewerbe nie jest obowiązkowy, gdyż w Niemczech osoby prowadzące działalność gospodarczą nie mają formalnego nakazu posiadania konta (o ile nie są płatnikami podatku VAT, który zwykle opiekunek z Polski nie dotyczy). Niemniej jednak konto w niemieckim banku ułatwia wiele spraw i szczerze zachęcamy do jego założenia.

W przypadku Gewerbe nie ma konieczności zakładania konta dedykowanego przedsiębiorcom (Geschäftskonto), choć oczywiście jest taka możliwość. Wystarczy nam standardowy rachunek osobisty (Girokonto), za prowadzenie którego nie ponosimy dodatkowych kosztów.

Konto w niemieckim banku warto posiadać z kilku podstawowych powodów. Po pierwsze, klienci opiekunek i opiekunów osób starszych z Polski niemal zawsze będą chcieli rozliczać się z nami przelewem a nie gotówką. Jest tak dlatego, że w Niemczech podatnik może odliczyć część kosztów opieki, a to można zrobić tylko na podstawie potwierdzenia dokonania przelewów. Po drugie, skoro klient płaci nam przelewem, wykonania tej operacji pomiędzy dwoma niemieckimi bankami będzie zawsze możliwe i znacznie łatwiejsze. Po trzecie, posiadanie konta w banku niemieckim jest konieczne do rozliczeń z niemieckim urzędem skarbowym. Po czwarte, przebywając na terenie Niemiec łatwiej będzie nam korzystać z karty debetowej wydanej przez niemiecki bank.

Aby założyć konto w niemieckim banku najpierw musimy wybrać taki, który będzie nam odpowiadał. W Niemczech jest wiele banków lokalnych – ich placówki lub bankomaty mogą być powszechnie dostępne w jednym landzie, a w innym już nie. Trzeba więc zobaczyć, czy interesujący nas bank działa tam, gdzie pracujemy. Warto także zwrócić uwagę, czy dany bank oferuje usługi bankowości on-line, gdyż znacząco ułatwi nam to wszystkie operacje, także wykonywane z terenu Polski. Kiedy wiemy już, jaki bank wybieramy, powinniśmy udać się do niego z naszym dowodem tożsamości i zaświadczeniem o zameldowaniu lub skorzystać z opcji założenia konta przez Internet (co nie zawsze może być dostępne dla obcokrajowców). Zakładając konto warto skorzystać z pomocy osoby dobrze mówiącej po niemiecku.

Zakładanie konta w banku