Praca w opiece na Gewerbe – podstawowe formalności

Otrzymałaś propozycję pracy w opiece w oparciu o Gewerbe i nie wiesz, czy ten model jest dla Ciebie? Obawiasz się formalności i odpowiedzialności? Tak naprawdę to tylko kwestia odpowiedniej wiedzy i kogoś, kto odpowie na Twoje pytania. Krok po kroku tłumaczymy, czym jest Gewerbe i co trzeba zrobić, aby pracować w tym modelu.

Co znajdziesz w artykule?

Podejmując pracę w opiece w Niemczech masz do wyboru kilka modeli pracy: polską umowę zlecenie, umowę niemiecką, polską lub niemiecką działalność gospodarczą. Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Co to jest Gewerbe?
  • Kto może pracować na Gewerbe?
  • Jakie są formalności przy zakładaniu Gewerby?
  • Dlaczego trzeba mieć meldunek w Niemczech?
  • Jak uzyskać numer podatkowy?
  • Czy trzeba posiadać konto w niemieckim banku?

Co to jest Gewerbe i kto może pracować w tej formie?

Najprościej mówiąc, Gewerbe to jednoosobowa działalność gospodarcza w Niemczech, a pracować w tej formie może każda osoba fizyczna, bez względu na to, czy jest obywatelem Niemiec, czy innego państwa unijnego.

 

Warunkiem pracy na Gewerbe w Niemczech jest:

  • Posiadanie w Niemczech adresu zameldowania,
  • Rejestracja działalności gospodarczej.

Zameldowanie w mieszkaniu w Niemczech jest konieczne ze względu na cel pobytu w tym kraju, tj. prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Dzięki zameldowaniu opiekunka może uzyskać niemiecką rezydencję podatkową i korzystać z niemieckiego systemu podatkowego, który oferuje m.in. dużo wyższą kwotę wolną od podatku niż w Polsce (12 096 euro w 2025 roku).

 

W przypadku przybycia do Niemiec z zamiarem prowadzenia własnej firmy (Gewerbe) zameldowanie powinno się odbyć w terminie 14 dni od faktycznego podjęcia czynności zarobkowych.

 

Zameldowanie w mieszkaniu wymaga osobistego stawienia się w urzędzie meldunkowym (Meldebehörde).

 

Aby zameldować się w Niemczech trzeba przygotować odpowiednie dokumenty, czyli: dowód osobisty lub paszport, zgodę właściciela mieszkania na zameldowanie oraz wielojęzyczny akt urodzenia lub małżeństwa, a także 1 zdjęcie biometryczne.

 

Za zameldowanie nie jest pobierana żadna opłata, a zaświadczenie potrzebne do zarejestrowania Gewerbe otrzymamy od razu.

 

Rejestracji działalności gospodarczej (zgłoszenia Gewerby) nie trzeba dokonywać od razu – można najpierw podjąć działalność gospodarczą i dokonać zgłoszenia w urzędzie już po tym fakcie, w ciągu 30 dni od dnia wykonania pierwszych czynności lub nawet później, podając wstecz faktyczną datę jej podjęcia.

 

Zgłoszenia dokonuje się w wyznaczonym urzędzie (właściwym terytorialnie dla siedziby prowadzonej działalności) – osobiście lub przez pełnomocnika. Zwykle pobierana jest za to niewielka opłata.

 

Aby dokonać rejestracji działalności gospodarczej potrzebne jest zaświadczenie o zameldowaniu w mieszkaniu na terenie Niemiec oraz pełnomocnictwo, jeżeli formalności w imieniu osoby zgłaszającej działalność załatwia biuro rachunkowe.

Nadanie numeru podatkowego

Każda osoba, która chce prowadzić swoją działalność gospodarczą w Niemczech i korzystać z niemieckiego systemu podatkowego, musi posiadać numer podatkowy. Nie trzeba jednak występować o jego nadanie, trzeba po prostu poczekać na pismo z urzędu skarbowego (Finanzamt).

 

Po rejestracji firmy Finanzamt wyśle na adres jej siedziby formularz, który nazywa się "Fragebogen zur steuerlichen Erfassung". Wypełnienie formularza najlepiej zostawić fachowcom – biuru rachunkowemu, doradcy podatkowemu. Niewinne (z punktu widzenia osoby niemającej wiedzy) pytanie może spowodować konsekwencje prawno- podatkowe, z których może nie zdawać sobie sprawy.

 

Urząd skarbowy po otrzymaniu wypełnionego formularza odsyła pisemną decyzję o nadaniu numeru podatkowego (Steuernummer).

 

Czas oczekiwania na numer podatkowy jest bardzo różny i zależy tak naprawdę od lokalnych urzędników. Zdarza się, że nadanie numeru trwa 2 tygodnie, ale zdarza się również, że Finanzamt zareaguje dopiero, gdy złożymy pierwsze roczne zeznanie podatkowe.

Działalność gospodarcza bez numeru podatkowego

To, że nie mamy jeszcze nadanego numeru podatkowego nie przeszkadza w prowadzeniu swojej firmy – możemy świadczyć usługi i wystawiać klientom rachunki. Do czasu otrzymania Steuernummer posługujemy się na rachunkach Steuer-ID (Persönliche Identifikationsnummer Steuer- Identifikationsnummer).

 

Steuer-ID to numer identyfikacji personalno–podatkowej, który otrzymuje każda osoba posiadająca miejsce zamieszkania w Niemczech (spełnia on podobne funkcje jak w Polsce NIP i PESEL razem wzięte). Jest on nadawany automatycznie podczas zameldowania i przysyłany na adres zamieszkania, z reguły w okresie od 2 do 5 tygodni od momentu zameldowania.

Konto bankowe

Choć nie ma formalnych przepisów nakazujących osobom pracującym na Gewerbe posiadanie konta bankowego, w opiece jest to bardzo przydatne, ponieważ klienci mogą odliczyć sobie podatkowo część wydatków na opiekę – warunkiem jest przedłożenie dowodów w postaci rachunków opłaconych na konto bankowe (rachunki gotówkowe nie podlegają odliczeniu).

 

Co więcej, niemieckie konto bankowe jest konieczne do  rozliczeń z niemieckim urzędem skarbowym , wcześniej czy później jego otwarcie będzie więc koniecznością.

Wsparcie w otwarciu i prowadzeniu Gewerbe

Podejmując współpracę z nami, pomożemy Ci w szybkim i sprawnym załatwieniu wszystkich formalności związanych z Gewerbe. Krok po kroku przeprowadzimy się przez kolejne procedury, rozwiejemy wątpliwości i nie pozostawimy bez wsparcia.

Źródła i materiały
FAQ

1. Czy opiekunka może pracować na Gewerbe?

2. Czy do założenia firmy w Niemczech konieczny jest meldunek?

3. Jak wygląda rejestracja Gewerby w Niemczech?

4. Kiedy dostanę numer podatkowy

5. Czy prowadząc Gewerbe musze mieć konto w niemieckim banku?

Zdjęcie autora artykułu - Jagoda Wawrzynowicz

Jagoda Wawrzynowicz

Przez wszystkich nazywana Jagodą, w firmie CareWork pełni rolę dyrektora do spraw rozwoju biznesu. Z branżą opiekuńczą związana jest ponad 20 lat i zna ją od podszewki, gdyż zaczynała jako opiekunka seniorów. W swojej karierze zawodowej zajmowała się także szkoleniem językowym i merytorycznym osób zainteresowanych pracą w opiece, a także organizacją usług opiekuńczych w Polsce. To ostatnie czyni z niej ekspertkę w zakresie faktycznych oraz prawnych różnic pomiędzy opieką w naszym kraju i u naszych zachodnich sąsiadów. O współpracujące z CareWork opiekunki dba także pełniąc funkcję inspektora danych osobowych.