Opieka nad osobą starszą Niemcy - właściwy tłuszcz zmniejsza objawy reumatyczne

Właściwa dieta, prawidłowo dobrana do potrzeb osoby starszej jest ważnym elementem utrzymania seniora w dobrej kondycji i w relatywnie dobrym zdrowiu. Utrzymanie właściwej diety jest szczególnie ważne w przypadku niektórych schorzeń, np. u chorych cierpiących na cukrzycę.

Tłuszcz potęguje zapalne bóle reumatyczne i równocześnie pomaga je zwalczać

Paradoksalnie pomaga w tym odpowiednie zestawienie kwasów tłuszczowych.

 

Napuchnięte palce, obolałe stawy, ciężko cokolwiek chwycić. Bóle reumatyczne znacznie ograniczają życie chorych. Przyczyną kujących, rwących bólów, obrzmień oraz przegrzania są często zapalne reakcje stawów, które pojawiają się w wyniku reakcji wykolejonego systemu immunologicznego. Obok terapii farmaceutykami objawy można łagodzić odpowiednią dietą. Decydujące jest w tym przypadku właściwe zestawienie kwasów tłuszczowych.

 

Kwas arachidonowy jest najsilniejszym ze wzmagających zapalenie przekaźników, tak zwanych prostaglandyn. Środki spożywcze takie jak: smalec wieprzowy, tłuste mięso, indyk, żółtko i wnętrzności, mają dużą zawartość tego rodzaju kwasów tłuszczowych i tym samym działają na niekorzyść chorego, potęgując objawy reumatyczne. Chude mięso spełnia się znacznie lepiej w diecie reumatyków. Również kwas linolowy w dużych dawkach może działać zapalnie. Nie przyczynia się on jedynie do powstawania kwasu arachidonowego w organizmie, lecz także stanowi konkurencję z kwasami omega-3 i zmniejsza ich działanie. Z tego względu zaleca się ostrożność przy stosowaniu oleju z kiełków słonecznika, ryżu i pszenicy oraz margaryn. Zawierają one dużo kwasu linolowego i nie nadają się dla reumatyków.

 

Kwasy tłuszczowe omega-3 funkcjonują jako naturalni przeciwnicy kwasu arachidonowego. Wspomagają one proces powstawania hamujących stan zapalny czynników i pomagają łagodzić ból. Oleje lniany i rzepakowy mają dużą ilość zdrowych kwasów tłuszczowych, jednak tłuste ryby takie jak śledź, makrela i łosoś powinny się znaleźć w jadłospisie jedynie dwa razy w tygodniu.

 

Szczególnie dobroczynne działanie wartościowe kwasy omega-3 mają w połączeniu z owocami i warzywami. Mają one dużo witamin i hamują powstające w trakcie reakcji zapalnej agresywne substancje, które jeszcze bardziej uszkadzają nadwątloną tkankę.

 

 

Źródło:  OpenPR
Dominica Tigges, 8/09/ 2009

 

Zobacz również

Dieta dla seniora - jak przygotować jadłospis dla osoby starszej?

Dieta dla seniora - jak przygotować jadłospis dla osoby starszej?

Właściwy jadłospis może być prawdziwym wyzwaniem w pracy opiekuna. Brak apetytu lub nadwaga, specjalne zalecenia żywieniowe lub po prostu nawyki, z którymi trudno walczyć, to tylko niektóre z problemów, na które może natknąć się opiekunka.
Opieka nad osobami starszymi Niemcy - Główne zasady żywienia seniorów

Opieka nad osobami starszymi Niemcy - Główne zasady żywienia seniorów

Zdrowe odżywianie się jest ważne w każdym wieku. Choć proces starzenia się nie ma wpływu na zapotrzebowanie organizmu na poszczególne składniki odżywcze, wiek niejednokrotnie pociąga za sobą konieczność dostosowania codziennej diety do danej osoby.
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszych stron www, do celów statystycznych oraz reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.