Żywienie osób starszych

 

Prawidłowa dieta dla seniora stanowi jeden z warunków dobrej kondycji fizycznej oraz psychicznej osób starszych. Aby zrozumieć jak ważna jest dieta dla seniora warto uświadomić sobie proces przemian, jakie zachodzą z wiekiem w organizmie. U osób starszych możemy zaobserwować często problemy z trawieniem, których przyczyną jest zmniejszenie wydzielania soków trawiennych. Organizm gorzej wchłania płyny oraz pokarmy, czego skutkiem są częste zaparcia, czy też biegunki. Warto wziąć pod uwagę, iż z wiekiem zmienia się cały metabolizm, co obniża kondycję całego organizmu. Osoby starsze mają obniżoną odporność, rośnie także ryzyko chorób serca, a także schorzeń o charakterze naczyniowym.

Ile i jak często?

Dieta dla seniora powinna obejmować od 4 do 5 posiłków na dobę. Warto uwzględnić zmianę konsystencji podawanych potraw tak, aby to rzeczy miękkie, łatwe do połknięcia. Musy i przeciery, zupy-kremy, twarożki, galaretki (również mięsne), pasztety, pulpeciki, drobno starte warzywa.

Czego unikamy?

Starajmy się podawać w większości rzeczy gotowane np. na parze lub pieczone w rękawie. Unikajmy potraw smażonych. Kolejną rzeczą jest unikanie cukrów prostych. Eliminujmy podawanie soli. Zwiększa ona bowiem ryzyko nadciśnienia.

Ryby w diecie seniora

Warto wzbogacić dietę osoby starszej o kwasy tłuszczowe omega 3 (zmniejszają krzepliwość krwi, zapobiegają miażdżycy i chorobom serca), których dostarczą nam ryby tj.: łosoś, szprot, tuńczyk, makrela, dorsz. Jednocześnie są one doskonałym zamiennikiem dla dań mięsnych.

Białko i związki mineralne

Warto dopilnować aby w jadłospisie znalazły się kefir oraz maślanka, które doskonale regulują florę jelitową. Potrawy warto podawać z ziołami, które doskonale uwydatniają smak potraw, a jednocześnie tj.: kmin, majeranek, cząber, zapobiegają wzdęciom.

Błonnik oraz woda

W diecie osoby starszej bardzo istotne jest uzupełnienie błonnika oraz płynów. Seniorzy często zapominają o systematycznym przyjmowaniu płynów, a także jedzeniu owoców i warzyw. Zważywszy na problemy z uzębieniem, ta druga sprawa może przysporzyć trudności, Pamiętajmy jednak, ze sałatki owocowo-warzywne są naturalnym źródłem błonnika. Jabłka, śliwki, marchew, buraki oraz wiele innych stanowią niezbędny element diety. Są źródłem błonnika, potasu, wapnia, magnezu i witamin. Opóźniają procesy starzenia, zmniejszają ryzyko nowotworów i miażdżycy. Jeśli chodzi o płyny to warto postawić na delikatne herbatki ziołowe, naturalne, nie słodzone kompoty z owoców, kawę zbożową, soki owocowo-warzywne.

Dieta dla seniora to nie tylko posiłki

Seniorzy przyjmują sporo leków, które mogą wejść w interakcję z poszczególnymi produktami żywnościowymi. Sprawdzaj dokładnie ulotki, zwracając uwagę na ostrzeżenia. Zadbaj również o atmosferę. Nie pozwól, aby osoba starsza za każdym razem spożywała posiłek w samotności. Jeśli to możliwe, zaangażuj ją we wspólne przygotowane posiłku. Spraw by jedzenie stało się choć częściowo przyjemnością, a nie tylko przykrym obowiązkiem.

 

Zobacz również

Dieta dla osób z reumatyzmem

Dieta dla osób z reumatyzmem

Reumatyzm to jedna z tych chorób, które są doskonale znane wszystkim opiekunom i opiekunkom osób starszych w Niemczech. Z jej bolesnymi konsekwencjami boryka się wielu podopiecznych. Są jednak domowe sposoby, aby choć trochę mi ulżyć.
Opieka nad osobami starszymi Niemcy - Główne zasady żywienia seniorów

Opieka nad osobami starszymi Niemcy - Główne zasady żywienia seniorów

Zdrowe odżywianie się jest ważne w każdym wieku. Choć proces starzenia się nie ma wpływu na zapotrzebowanie organizmu na poszczególne składniki odżywcze, wiek niejednokrotnie pociąga za sobą konieczność dostosowania codziennej diety do danej osoby.
Opieka nad seniorem chorym na cukrzycę

Opieka nad seniorem chorym na cukrzycę

Osoby wykonujące zawód opiekunki lub opiekuna osób starszych często będą mieć do czynienia z podopiecznymi, którzy nie tylko zmagają się z ograniczeniami wynikającymi z wieku, ale także cierpiącymi na choroby - te cywilizacyjne lub wieku starczego. Jedną z nich jest cukrzyca.
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszych stron www, do celów statystycznych oraz reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.