Kwalifikacje opiekunów osób starszych

Jeśli uważasz, że aby pracować w Niemczech wystarczy nauczyć się kilku podstawowych słówek, spakować walizki i w drogę… Cóż, z naszej strony polecamy jednak zastanowić się, czy taka praca faktycznie jest dla Ciebie odpowiednia.

Opiekunki do osób starszych – pożądane cechy

Troska o osobę starszą, najczęściej schorowaną, a czasem także niepełnosprawną, wymaga przede wszystkim ogromnej empatii. Potrzebne jest także zrozumienia i cierpliwości. Wyjeżdżając do takiej pracy musimy bowiem pamiętać, że zamieszkamy z zupełnie obcą osobą, z którą nie będą wiązać nas pozytywne, rodzinne relacje. Dlatego nawet jeśli posiadamy doświadczenie z zakresu opieki – zdobyte ze względu na konieczność sprawowania pieczy nad starszymi rodzicami – nie oznacza to automatycznie, że poradzimy sobie z wykonywaniem tych samych lub bardzo podobnych obowiązków w odniesieniu do obcej osoby.

 

Jako opiekunka osób starszych w Niemczech będziesz musiała wielokrotnie dostosować się do potrzeb naszego podopiecznego. Nawet wtedy, kiedy uznamy je za bezsensowne. Pamiętajmy bowiem – jesteśmy w jego domu i działać musimy na jego zasadach (oczywiście w ramach podpisanej umowy). Seniorzy to także szczególna grupa osób. Starość ma to do siebie, że niestety nie jest przyjemna. Osoby starsze często odczuwają różnego typu dyskomfort lub ból, w związku z czym stają się trudni. Opiekunki do osób starszych muszą zdawać sobie z tego sprawę i umieć zrozumieć sytuację podopiecznego, wczuć się w nią i zachowywać się tak, aby seniorowi ulżyć. Tak, aby mu pomóc, a nie denerwować się, że starszy pan czy starsza pani znowu mają swoje humory.

Co poza charakterem?

Posiadanie odpowiednich cech charakteru to jednakże nie jedyne kompetencje, których często oczekuje się od opiekunki do osób starszych. W odróżnieniu od usposobienia pań i panów wykonujących ten zawód, pozostałe pożądane umiejętności zwykle uzależnione są od sytuacji konkretnego podopiecznego. Czasem można także szybko je sobie przyswoić.

 

Wśród takich kwalifikacji na pierwszy plan wysuwają się te, które mają bezpośredni związek ze stanem zdrowia osoby starszej, jej chorobami lub niepełnosprawnością oraz wynikającymi z tych faktów specjalnymi potrzebami. Wachlarz tych umiejętności jest bardzo szeroki. Obejmuje zarówno kwestie proste, jak i bardziej skomplikowane. W tym zakresie wymienić można przykładowo znajomość ograniczeń żywieniowych stosowanych w diecie dla cukrzyków (i oczywiście umiejętność ich stosowania w praktyce), fizyczne i teoretyczna przygotowanie opiekuna lub opiekunki do konieczności transferu osoby niepełnosprawnej lub wiedza na temat możliwych zachowań osoby cierpiącej na chorobę Alzheimera, wraz z umiejętnością przeciwdziałania możliwym nieprzyjemnym konsekwencjom jej poczynań.

 

Drugą grupę kwalifikacji opiekunek do osób starszych, tych zależnych od sytuacji danego podopiecznego, stanowią umiejętności, które nazwać można ogólnymi. Jakie kompetencje mamy na myśli? Przykładowo takie, jak posiadanie prawa jazdy. Nie w każdym domu podopiecznego mamy bowiem do dyspozycji samochód i nie zawsze korzystanie z niego jest konieczne. Czasem jednak tak się dzieje i wtedy potencjalny pracodawca poszukiwać może takiej opiekunki lub takiego opiekuna, który będzie mógł skorzystać z samochodu, aby zawieść podopiecznego do lekarza lub kościoła.

Znajomość języka – kompetencja konieczna

Na koniec warto wspomnieć także o tym, co na szczęście dla większości osób pracujących w branży opiekuńczej jest już standardem, czyli o znajomości języka niemieckiego. Tak, u pracujących w Niemczech opiekunów osób starszych jest ona konieczna. Nie zawsze musi to być znajomość biegła, nie zawsze nawet dobra, czasem wystarczą podstawowe umiejętności, które pozwolą nam zrozumieć potrzeby podopiecznego lub w nagłym wypadku zadzwonić po pomoc lekarską. Dobra wiadomość jest taka, że języka naszych zachodnich sąsiadów można się po prostu nauczyć. Na kursy języka niemieckiego dla opiekunek w Niemczech zaprasza CareWork!

Zdjęcie autora artykułu - Anna Adamczyk

Anna Adamczyk

W firmie CareWork pracuje już 7 lat. Swoją karierę rozpoczynała od stanowiska rekruterki, ale szybko awansowała na kierownika działu rekrutacji i szkoleń. Z wykształcenia pracownik socjalny, z zamiłowania specjalistka od kontaktów z ludźmi. Niejedna z współpracujących z nami opiekunek miała okazję przekonać się, jak profesjonalnie i z uśmiecham na twarzy realizuje swoje obowiązki.

Zobacz również: