Zdarza się i tak, że podopieczny to samodzielna, aktywna i towarzyska osoba, która lubi i wyjścia z domu i wspólne posiłki. Raz na jakiś czas chce odwiedzić z opiekunką restaurację i zjeść na mieście. Sprawdź słówka, które mogą Ci się przydać podczas spotkania w restauracji w Niemczech.
Są seniorzy, którzy lubią wyjścia z domu (Ausgehen) i wspólne posiłki (gemeinsame Mahlzeiten) na mieście. Raz na jakiś czas wychodzą z opiekunką, żeby zjeść w restauracji (Mahlzeiten im Restaurant).
Niektórzy podopieczni mają swoje ulubione i sprawdzone miejsca (geprüfte Favoriten) – restaurację (das Restaurant), bistro (der Imbiss) albo kawiarnię (das Café), do których planują wyjścia z wyprzedzeniem. Są i osoby, które lubią po drodze spontanicznie wstąpić do knajpki (die Kneipe) i usiąść (sich setzen), żeby coś przekąsić (etwas essen), spałaszować (naschen) 😊 albo tylko wypić kawę (einen Kaffee trinken).
restauracja |
das Restaurant |
iść do restauracji |
ins Restaurant gehen |
usiąść |
sich setzen |
jeść |
essen |
pić |
trinken |
Planując wyjście, najlepiej jest zadzwonić i spytać o wolne miejsca (freie Plätze) w lokalu i zarezerwować stolik (einen Tisch reservieren). Przy ładnej pogodzie warto wziąć stolik na zewnątrz (Außentisch) lub chociaż stolik przy oknie (Fenstertisch).
stolik |
der Tisch |
zarezerwować stolik |
einen Tisch reservieren |
stolik dla dwóch osób |
Tisch für zwei Personen |
stolik przy oknie |
Fenstertisch |
stolik na zewnątrz |
Außentisch |
nakrycie |
das Tischgedeck |
sztućce |
das Besteck |
serwetka |
die Serviette, die Servietten |
Po zajęciu miejsca przy stoliku (der Tisch), dobrze jest zapoznać się z menu czyli kartą dań (die Speisekarte) i zastanowić się (sich Gedanken machen) nad wyborem potrawy (die Speise, das Gericht). Jeśli nie wiemy, co zamówić (bestellen), najlepiej dopytać kelnera – na pewno doradzi (beraten) i coś poleci (empfehlen). Niektóre restauracje poza standardową ofertą mają również sezonowe menu (saisonale Speisekarte) – w zależności od pory roku i dostępności składników albo danie dnia (Tagesgericht).
karta dań |
die Speisekarte |
zastanawiać się |
sich Gedanken machen |
polecać |
empfehlen |
wybrać |
wählen |
zamówić |
bestellen |
kelner |
der Kellner |
Co można znaleźć w menu restauracji? Coś do jedzenia (etwas zum Essen) – wybór przystawek (die Vorspeise), zup (die Suppe), dań głównych (das Hautpgericht, der Hauptgang) i deserów (die Nachspeise, das Dessert) oraz coś do picia (etwas zum Trinken) – zimne napoje (kalte Getränke) bezalkoholowe (ohne Alkohol) i alkoholowe (mit Alkohol) oraz ciepłe napoje (warme Getränke).
coś do jedzenia |
etwas zum Essen |
danie (potrawa) |
die Speise |
danie (część posiłku) |
das Gericht |
przystawka |
die Vorspeise |
zupa |
die Suppe |
danie główne |
der Hauptgang, das Hauptgericht |
danie bezmięsne |
fleischloses Gericht |
danie wegetariańskie |
vegetarisches Gericht |
danie wegańskie |
veganes Gericht |
danie na wynos |
Gericht ‘zum Mitnehmen’ |
deser |
die Nachspeise, das Dessert |
do picia |
zum Trinken |
woda |
das Wasser |
napój |
das Getränk |
sok |
der Saft |
kieliszek wina |
Glas Wein |
kawa |
der Kaffee |
herbata |
der Tee |
Po posiłku trzeba poprosić o rachunek. 😉 Uregulować rachunek (die Rechnung) czyli zapłacić (zahlen), można gotówką (in bar zahlen) lub kartą (mit Karte zahlen).
rachunek |
die Rechnung |
poprosić o rachunek |
um eine Rechnung bitten |
płacić |
zahlen |
płacić gotówką |
in bar bezahlen |
płacić kartą |
mit Karte zahlen |
Zwyczajem jest zostawianie napiwku (das Trinkgeld). Jest to wyraz uznania nie tylko dla jakości serwowanych dań, ale i obsługi (die Bedienung).
dać napiwek |
das Trinkgeld geben |
serwować, podawać |
servieren |
obsługa |
die Bedienung |
Poznaj swój poziom znajomości języka niemieckiego! Wypełnij test na stronie: https://carework.pl/niemiecki-dla-opiekunek
Magdalena Czułek
Najmłodsza z grona kierowników w firmie CareWork, która swoje zdolności prezentowała od pierwszego dnia zatrudnienia. Absolwentka filologii germańskiej, certyfikowany Fachberater für Betreuung in häuslicher Gemeinschaft. Kompetencje nie tylko językowe wykorzystuje w roli kierownika działu obsługi klienta. Uwzględnianie potrzeb osób starszych poszukujących opieki to dla niej podstawowy wyznacznik wysokich standardów pracy całego jej działu.